Spørgsmål og svar

Der kan være mange spørgsmål, som trænger sig på, når man overvejer at blive Dagplejer. Derfor har vi herunder samlet nogle af de spørgsmål, som vi ofte får.

Hvad kræver det af fysiske rammer at være dagplejer?

• Der skal være plads til at børnene kan lege, spise, blive skiftet og sove.

• Der skal være mulighed for at børnene kan være inde og ude.

• Det er ikke hele huset, man stiller til rådighed – men vi aftaler, hvad der er brug for i den enkelte situation (f.eks. badeværelse til at skifte, dagslys i de rum, der bruges og en gulvtemperatur omkring 20 grader).

• Har du spørgsmål kommer vi gerne ud og snakker om muligheder med dig i forhold til dit hjem.

Skal jeg have en masse udstyr?

• Nej, vi stiller inventar (høje stole, puslebord, tvillingebarnevogn etc), legetøj (til inde og ude) og ipad til rådighed.

• Du skal sørge for at dit hjem er sikkerhedsmæssigt i orden og at f.eks. haven er hegnet inde og sørge for sandkasse. Det gennemgår vi sammen på et besøg.

• Hvornår kan jeg forvente at min arbejdstid ligger?

• Det er inden for en ramme der hedder 06.00 – 17.00.

Får jeg mindre i løn, hvis jeg i en periode ikke er fyldt op med børn (4 børn)?

• Nej du får det samme i løn – og du får tillæg hvis du har gæstebarn (4 faste børn plus 1 gæstebarn) Du kan højst have 5 børn.

Hvad med mine egne børn/familie?

• Eget barn under 3 år kan indskrives i dagplejen og dermed indgå i normeringen på 4 faste børn.

• Ved eget barns sygdom kan barnet være hjemme i det omfang, det er muligt for dagplejeren at passe sit arbejde som dagplejer. Ellers kan der søges om barnets 1. og 2. sygedag. Egne børn må selvfølgelig gå hjem fra skole og være hjemme imens der er dagplejebørn

Hvad er lønnen? Og hvad med fradrag?

• Grundlønnen + grundlønstillæg er som dagplejer 23.511,21 Excel. pension.

• Du stiger i løntrin når du har været på grundkursus, efter 6 år og når du har 3 og 6 ugers kursus.

• Du får automatisk et standardfradrag på 60 % i 2021 af det beløb, du får for at passe børn. Standardfradraget udgør en fast procentdel af det beløb, du får for at passe børn, fratrukket am-bidrag og bidrag til ATP.

Er der mulighed for kurser?

• Der er et grundkurssus (3 uger) efter et års ansættelse.
  • Derudover er der forskellige muligheder for relevante kurser. Det sidste var et 3 dages kursus i den styrkede pædagogiske læreplan. Derudover er der obligatorisk førstehjælpskurser

Hvor kan jeg få hjælp henne?

• Der er: ledelsen, pædagoger, kollegaer, AMR og TR – der alle sammen vil hjælpe dig godt i gang. Du starter med at være i praktik hos en af dine kollegaer. Du kommer i en legestue, hvor I mødes og du vil være tilknyttet en pædagog.